سیم پیچ تسلا

برج تسلا چیست؟
برج تسلا، ترانسی می‌باشد که از دو سیم‌پیچ تشکیل شده است. القای میان سیم‌پیچ‌های برج تسلا، ولتاژ را زیاد می‌کند و یک میدان‌مغناطیسی قوی دور خود ایجاد می‌کند. این میدان مغناطیسی می‌تواند برق ضعیفی در اطراف خود ایجاد کند.

برج تسلا چگونه کار می کند؟
در اوایل قرن نوزدهم در طی یک آزمایش مشاهده شد که وقتی جریان‌الکتریکی از طریق سیم عبور می‌کند، جهت عقربه یک قطب‌نما تغییر می‌کند. وقتی جریان از سیم عبور نمی‌کند، قطب‌نما به تراز اصلی خود در شمال/جنوب با میدان‌مغناطیسی زمین برمی‌گردد. بنابراین از این آزمایش نتیجه گرفته شد که الکترون‌هایی که از طریق یک سیم‌پیچ حرکت می‌کنند، یک میدان‌مغناطیسی ایجاد می‌کنند، چیزی که با نبود جریان وجود ندارد.

سیم‌پیچ، یک رشته سیم الکتریکی با یک یا چند دور است که مخصوص تولید میدان‌مغناطیسی می‌باشد. سیم‌پیچ معمولاً برای افزایش قدرت میدان‌مغناطیسی استفاده می‌شود. هرچه تعداد دورهای سیم‌پیچ بیشتر باشد، میدان‌مغناطیسی قوی‌تر خواهد بود. میدان‌های مغناطیسی هر دور سیم از مرکز هسته می‌گذرد و یک میدان مغناطیسی قوی تولید می‌کنند.
سیم‌پیچ این وسیله، یک میدان‌مغناطیس ایجاد می‌کند. آن مغناطیس دور سیم‌پیچ می‌چرخد. عبور این امواج مغناطیسی از برخی گازها مثل گاز داخل لامپ کم مصرف باعث می‌شود گاز از خود نور تولید کند.

کاربرد های برج تسلا:

انتقال بیسیم برق
فسفرسانس
تولید اشعه‌ی ایکس
برق درمانی (الکتریسیته درمانی)
ایجاد برق ولتاژ بالا (های ولتاژ) با جریان پایین و متناوب (AC)